98/07/16- 300 دفتر خدمات نظارت بر سلامت در کشور راه‌اندازی می‌شود

98/07/16- 300 دفتر خدمات نظارت بر سلامت در کشور راه‌اندازی می‌شود
تاريخ:شانزدهم مهر 1398 ساعت 14:05   |   کد : 44   |   مشاهده: 5147
به گفته معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، 300 تا 350 دفتر خدمات سلامت به منظور تقویت نظارت بر مراکز صنفی و اغذیه فروشی‌ها در بخش خصوصی ایجاد می‌شود.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفتند: 300 تا 350 دفتر خدمات سلامت به منظور تقویت نظارت بر مراکز صنفی و اغذیه فروشی‌ها در بخش خصوصی ایجاد می‌شود.
محسن فرهادی افزود: در حال حاضر 40 دفتر خدمات سلامت در تهران و 40 دفتر نیز در شهرستان‌ها و در 9 دانشگاه علوم پزشکی مثل البرز، مشهد، همدان، کرمانشاه، کردستان و غیره وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود با فراخوانی که به تازگی داده شده، بین 300 تا 350 دفتر نیز در کل کشور راه‌اندازی شود.
وی گفت: مراکز خدمات سلامت از 2 سال پیش با هدف کاهش تصدی‌گری و ارتقای خدمات بهداشت محیط در کشور راه‌اندازی شده‌اند و با توجه به محور هفتم طرح تحول سلامت که بر بهداشت عمومی تمرکز دارد، ارتقای خدمات بهداشت محیط در این طرح دنبال می‌شود.
وی گفت: طرح پایلوت دفاتر خدمات سلامت در سطح استان تهران با هماهنگی سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی اجرا شد. در گذشته عملکرد و نگاه وزارت بهداشت به مراکز صنفی و محل‌های تهیه و توزیع غذا کنترلی و با بگیر و ببند همراه بود اما با فعال شدن دفاتر خدمات سلامت، نگاه طولی و بالا به پایین بر این مراکز صنفی حذف شد.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: ایمنی غذا در سطح عرضه یک خواست و مطالبه عمومی است به همین علت بر اساس ماده 13 آیین نامه اجرایی قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی، در حال حاضر مالکان، مدیران و مصدیان واحدهای صنفی موظف شدند به دستگاه نظارت که بخش دولتی است، آخرین وضعیت خود را مبنی بر نواقص بهداشتی اظهار کنند. در نتیجه برای انجام این کار، دفاتر خدمات سلامت ایجاد شد.
فرهادی ادامه داد: واحدهای صنفی قبل از اینکه بازرسان وزارت بهداشت به آنجا مراجعه کنند، شرایط و وضعیت بهداشتی خود را به دفاتر خدمات سلامت گزارش می‌دهند. بازرسان بر این گزارش‌ها نظارت دارند و کنترل‌هایی را انجام می‌دهند. مهمترین فایده این کار، این است که خدمات حاکمیتی مانند ارائه صلاحیت بهداشتی از خدمات غیرحاکمیتی جدا شده است.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شیوه جلوگیری از زد و بندها بین مراکز صنفی و بازرسان اظهار داشت: تمام این کار در سامانه‌ها رصد می‌شود. زد و بند طرفین زمانی رخ می‌دهد که ارتباط مالی وجود داشته باشد، اما در حال حاضر ارتباط مالی بین واحدهای صنفی و دفاتر خدمات سلامت وجود ندارد و ارتباط مالی از طریق سیستم مالی بانکی با شناسه قبض و پرداخت است. یعنی هرگونه دریافت وجه نقد و غیرنقد توسط دفاتر خدمات سلامت ممنوع است.
وی بیان کرد: اگر دفاتر خدمات سلامت بر مشکل بهداشتی واحد صنفی چشم پوشی کرده و گزارش دروغ بدهند، بازرسان وزارت بهداشت در سامانه این گزارش‌ها را مشاهده می‌کنند و اگر به موردی مشکوک شوند، از واحد صنفی بازدید میدانی انجام می‌دهند.
معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت افزود: بازرسان می‌توانند از همه موارد مراکز صنفی که به عملکرد آنها مشکوک هستند، بازدید کنند و به هر حال هر بازرسی از وضعیت واحدهای صنفی منطقه خود آگاهی دارد و بر اساس مشاهدات میدانی خود از وضعیت رستوران‌های منطقه خبر دارد.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره افرادی که می‌خواهند در فراخوان ایجاد دفاتر خدمات سلامت شرکت کنند نیز اظهار داشت: این افراد باید دانش آموخته کارشناسی به بالا باشند. رشته‌های علوم پزشکی و بهداشتی در بین سایر رشته‌ها در مرحله گزینش اولویت دارند. بعد از ارائه مدارک، این افراد باید در آزمونی شرکت کنند و مصاحبه و گزینش نیز برای این افراد انجام شود. سپس دوره آموزشی نیز برای متقاضیان تایید شده توسط وزارت بهداشت برگزار خواهد شد.
وی درباره توسعه خدمات این دفاتر نیز بیان کرد: در حال حاضر، بسته خدمات ممیزی به این دفاتر واگذار شده که اجزای مختلفی مثل صدور کارت بهداشت، آموزش بهداشت، عملیات اجرایی صدور صلاحیت های بهداشتی و غیره را شامل می‌شود. امیدواریم معاونت درمان و سازمان غذا و دارو نیز به این موضوع پیوسته و خدمات بیشتری بر عهده این دفاتر خدمات سلامت قرار بگیرد.

https://mobiniranian.ir/News/1/44
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



ارتباط با ما
آدرس: میدان آرژانتین، خیابان بخارست، کوچه ششم پلاک 5 ، طبقه اول تلفن:  02191071170ایمیل: info@mobiniranian.ir