98/05/12- جلسه بررسی مشکلات دفاتر خدمات سلامت در دفتر انجمن علمی بهداشت محیط برگزار شد.

98/05/12- جلسه بررسی مشکلات دفاتر خدمات سلامت در دفتر انجمن علمی بهداشت محیط برگزار شد.
تاريخ:دوازدهم مرداد 1398 ساعت 14:51   |   کد : 49   |   مشاهده: 6087
جلسه بررسی مشکلات دفاتر خدمات سلامت با حضور مهندس فرهادی معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اعضای هیئت مدیره انجمن علمی بهداشت محیط ایران، نمایندگان انجمن صنفی دفاتر خدمات سلامت و نمایندگان ممیزان بهداشتی کشور در محل دفتر انجمن علمی بهداشت محیط برگزار شد.
به گزارش سایت بهداشت محیط، جلسه بررسی مشکلات دفاتر خدمات سلامت با حضور مهندس فرهادی معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اعضای هیئت مدیره انجمن علمی بهداشت محیط ایران، نمایندگان انجمن صنفی دفاتر خدمات سلامت و نمایندگان ممیزان بهداشتی کشور روز شنبه 12 مرداد 98 در محل دفتر انجمن علمی بهداشت محیط برگزار شد. در این جلسه ابتدا نمایندگان ممیزان بهداشتی به بیان مشکلات خود پرداختند. اهم مسائل و مشکلات اعلام شده عبارت بودند از:
• تعرفه پایین ممیزی و پایین بودن حقوق
• بیمه نبودن ممیزین
• تخلف دفاتر خدمات سلامت در قراردادهای با ممیزین
• سلیقه‌ای بودن عملکرد دفاتر خدمات سلامت
• تواتر ساعتی نامناسب برای اکثر صنوف
• فقدان محلی برای ارجاع شکایت ممیزین
• عدم همکاری کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشتی درمانی با ممیزین
در ادامه مهندس حسنی نماینده انجمن صنفی دفاتر خدمات سلامت، برخی از مشکلات ذکر شده توسط نماینده ممیزین را تایید نمود و در عین حال متذکر شد که برخی از موارد مطرح شده ناشی از عدم آگاهی ممیزین از حق و حقوق خود و عدم پیگیری آنها است. وی مهمترین مشکلات دفاتر خدمات سلامت را عملکرد متفاوت دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه و فقدان جایگاه مناسب و تعریف شده دفاتر بین صنوف دانست. وی اظهار داشت برای یک واحد صنفی در حال حاضر تعارضی وجود دارد که نقش کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشتی و ممیزین بهداشتی چیست و چرا هر دو برای بازدید مراجعه می کنند؟ واحد صنفی نمی‌داند به حرف چه کسی گوش کند!
در ادامه مهندس فرهادی به بیان سابقه و چرایی تشکیل دفاتر خدمات سلامت پرداخت و آن را گزینه ناگزیر برای کاهش تصدی‌گری دولت دانست. به گفته وی این دفاتر در صورتیکه بصورت کامل در کشور اجرایی شوند می‌توانند حجم بالایی از فارغ التحصیلان بهداشت محیط را مشغول به کار نمایند.
معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، هماهنگی بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در اجرای طرح دفاتر خدمات سلامت را لازم دانست. به گفته وی، وزارت بهداشت با ارسال بسته خدمت به کارشناسان بهداشت محیط شاغل در معاونت‌های بهداشتی کشور، یکی از وظایف آنها را تعامل با دفاتر خدمات سلامت دانسته اما متاسفانه هنوز مقلاومت‌هایی در این زمینه در سطح کشور وجود دارد. به گفته وی در مناطقی که کارشناسان بهداشت محیط باید از طریق سامانه بازرسی ظرف حداکثر 72 ساعت، فرم بازدید را تایید یا رد نمایند.
وی با بیان اینکه این طرح نوپاست و هنوز تا استقرار کامل آن زمان نیاز است به وجود مشکلات متعدد که توسط ممیزین بیان شد اذعان نمود. به روز شدن دستورالعمل‌ها و پایش مداوم مشکلات این دفاتر از جمله راهکارهایی بود که وی جهت حل مشکلات به آن اشاره کرد. وی تنها مرجع قانونی رسیدگی کننده به شکایت ممیزین را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و اذعان کرد در صورتیکه ممیزین به حق و حقوق خود آگاه شوند مشکلاتی مانند بیمه را نخواهند داشت.
مهندس فرهادی ضمن تایید پایین بودن نرخ تعرفه، وعده داد که در آینده نزدیک نرخ جدید تعرفه به تایید سازمان برنامه و بودجه خواهد رسید.
وی پیشنهاد کرد انجمن صنفی دفاتر خدمات سلامت با تشکیل کمیته تخلفات، مشکلات مربوط به ممیزین را پیگیری و با طراحی فرم قراردادها، پیگیری لازم را جهت عملکرد یکنواخت دفاتر خدمات سلامت انجام دهد.

https://mobiniranian.ir/News//49
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



ارتباط با ما
آدرس: میدان آرژانتین، خیابان بخارست، کوچه ششم پلاک 5 ، طبقه اول تلفن:  02191071170ایمیل: info@mobiniranian.ir